Εγνατία Οδός: Μόλις 210 εκατ. ευρώ εισπράχθηκαν από τα διόδια μεταξύ 2010 και 2017

18 Φεβρουαρίου 201816:47

Ο πρώτος σταθμός διοδίων της Εγνατίας, στον Πολύμυλο της Κοζάνης, λειτούργησε το 2010 στο πλαίσιο των σχετικών δεσμεύσεων έναντι της Ε.Ε.

Μέχρι σήμερα λειτουργούν 12 μετωπικοί σταθμοί διοδίων. Η πρώτη Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για τους 18 σταθμούς εκδόθηκε το 2014, προκειμένου η εταιρεία να αυξήσει τα έσοδά της για να εξυπηρετεί δάνεια και λειτουργία. Με βάση τους ισολογισμούς, υπολογίζεται πως από το 2010 μέχρι το 2017 από διόδια εισέπραξε μόλις 210 εκατ., ποσό ίσο με τους τόκους που έχουν καταβληθεί για τα δάνεια.

Η πρώτη χωροθέτηση

Ομως ήδη από το 2000 είχε εγκριθεί με υπουργική απόφαση η πρώτη χωροθέτηση των σταθμών και το 2003 προβλέφθηκε το δικαίωμα είσπραξης διοδίων τελών, που καθοριζόταν με ΚΥΑ των υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος.

Αλλά η χωροθέτηση των διοδίων σε χάρτη έγινε με τον νόμο 3481 του 2006 και χρειάστηκαν άλλα τρία χρόνια (ν. 3769/2009) ώστε η εταιρεία να αποκτήσει αρμοδιότητα να εξειδικεύει η ίδια θέσεις και χρήσεις εκτάσεων για διόδια. Ετσι φτάσαμε στο 2010, οπότε και άνοιξε ο πρώτος σταθμός στον Πολύμυλο. Η Εγνατία προγραμμάτισε την κατασκευή επιπλέον πέντε νέων σταθμών σε Τύρια, Μαλακάσι, Ανάληψη, Μουσθένη και Ιασμο, οι οποίοι λειτούργησαν στα τέλη του 2011 και ένας το 2013.

Η αποκαλούμενη πρώτη φάση του «στρατηγικού σχεδιασμού» συμπληρώθηκε αναφορικά με τους μετωπικούς σταθμούς στην ΚΥΑ 6686 του 2014, με την οποία προβλέφθηκε να αναπτυχθούν στον κύριο άξονα 18 συνολικά σταθμοί. Τρία χρόνια αργότερα, τον Μάιο του 2017, δημοσιεύεται νέα ΚΥΑ των υπουργών ΠΟΜΕΔΙ και Οικονομικών (τροποποίησης της 6686/2014), σύμφωνα με την οποία θα λειτουργήσουν στην Εγνατία συνολικά 18 μετωπικοί (μαζί με τους τέσσερις στους κάθετους άξονες) και 20 πλευρικοί.

Σημειώνεται ότι 18 μετωπικούς προέβλεπε εξαρχής η ΚΥΑ του 2014, εκ των οποίων δεν λειτουργούν όλοι. Η υλοποίηση των υπολοίπων προβλεπόταν να είχε ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2016.

Το Δημόσιο

«Η μη έγκαιρη λειτουργία των διοδίων είχε ως αποτέλεσμα να ζημιώνεται το Δημόσιο, διότι οι εν λόγω μετωπικοί σταθμοί θα είχαν κατά προσέγγιση ένα μέσο μηνιαίο έσοδο, της τάξης των 400.000 ευρώ. Που σημαίνει πως, αν είχαν γίνει όχι όλοι αλλά δέκα παραπάνω σταθμοί από τους υπάρχοντες, μπορεί να εισπράττονταν έως και 48 εκατ. ευρώ ανά έτος», εκτιμούν πηγές της αγοράς.

Έντυπη Καθημερινή

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr